Kaspersky Lab återigen “ledare” i Gartners magiska kvadrant

27 jan 2014

Kaspersky Lab har för tredje året i rad* omnämnts som “Ledare” i Gartners magiska kvadrant för klientsäkerhetsplattformar. Kaspersky Lab ser det som en bekräftelse på företagets status som en toppleverantör av klientsäkerhetslösningar.

Gartners magiska kvadrant är en årlig marknadsundersökningsrapport baserad på grundlig analys av klientsäkerhetsplattformar från 18 IT-säkerhetsleverantörer. Rapporten kan användas som ett riktmärke för företag som vill utvärdera leverantörer och produkter i IT-säkerhetsbranschen och kan spela en viktig roll för företags inköp på global nivå. Gartner utvärderar leverantörer utifrån två kategorier: “completeness of vision” och “ability to execute”. Den första omfattar åtta kriterier: marknadsinsikt, marknadsstrategi, säljstrategi, produkterbjudande, affärsmodell, vertikal/branschstrategi, innovation och geografisk strategi. Kriteriet “ability to execute” innefattar faktorer som leverantörens totala genomförbarhet, anpassningsförmåga/marknadsresultat, verksamheter, försäljningsutförande/prissättning, marknadsföringsutförande och kundupplevelse.

Den magiska kvadranten delar in omnämnda leverantörer i fyra kategorier: ”Ledare”, ”Utmanare”, ”Visionärer” och ”Nischaktörer”. ”Ledare” visar på balanserad utveckling och ansträngningar i kategorierna genomförande och vision. Deras kompetens inom avancerat skydd mot skadlig programvara, dataskydd och/eller administreringsfunktioner ökar konkurrenskraften för alla produkterna på marknaden och banar väg för branschen. Kaspersky Lab ingick i ”Ledare”-kategorin för tredje året i rad baserat på dessa kriterier. Företaget har fortsatt att förbättra sin position i grafen och placerades näst bäst i “completeness of vision” bland de övriga företagen i ”Ledare”-kategorin i den magiska kvadranten.

Företagets flaggskepp inom företagslösningar – Kaspersky Endpoint Security for Business – har erkänts av företag och IT-ledare som en lösning som inte bara snabbt och korrekt upptäcker skadlig kod, utan även integrerar en rad klienthanteringsverktyg till en enda hanteringskonsol. Några av dessa administreringsfunktioner inkluderar sårbarhetsanalys, patchhantering, programinventering, programkontroll, MDM, samt centralstyrd filnivå och fullständig diskkryptering med preboot autentisering för hårddiskar och flyttbara enheter.

I en kommentar till rapporten säger Nikolay Grebennikov, teknikchef på Kaspersky Lab:

– Vår ambition är att se en trygg och säker cybervärld genom att erbjuda det ultimata skyddet till våra kunder. Vi tror vår senaste position i Gartners magiska kvadrant visar att vi är på rätt väg. Detta är en stor framgång för oss och jag tycker det visar på att vår långsiktiga strategi, att satsa stort på teknik och expertis, fortsätter ge fantastiska resultat. Det är väldigt uppmuntrande att se att våra ansträngningar uppmärksammas av IT-marknadens ledande undersökningsföretag.

Gartners magiska kvadrant för Endpoint Protection Platforms finns tillgänglig här.

För ytterligare information se inlägget på bloggen Kaspersky Business här.

*Gartner, Magic Quadrant for Endpoint Protection Platforms, Peter Firstbrook, John Girard, Neil MacDonald, January 8, 2014.