Kaspersky Lab lanserar avancerad säkerhetsplattform för företag

31 jan 2013

Kaspersky Lab lanserar avancerad säkerhetsplattform för företag

Kaspersky Labs nya säkerhetsplattform för företag är utvecklad med fokus på komplexa och konsumentutsatta IT-system. Lösningen omfattar bland annat avancerat skydd mot skadliga program, krypteringsverktyg och en central administrationsplattform.

Kaspersky Endpoint Security for Business är en komplett säkerhetsplattform med en rad nya och förbättrade funktioner. Lösningen hjälper IT-administratörer att skydda företaget mot nya och oväntade sårbarheter som de alltmer komplexa IT-systemen medför.

Kaspersky Lab upptäcker, analyserar och bekämpar ungefär 200 000 nya skadliga program varje dag. För ett år sedan var antalet 70 000. Utvecklingen är påfrestande för företagens IT-avdelningar som måste anpassa verksamheten efter trender som ett växande antal privat- och företagsägda teknikprylar som används i företagsnätverket, mobilitet, samt heterogena hård- och mjukvaruplattformar.

Kaspersky Endpoint Security for Business har utvecklats från grunden för att bemöta dessa utmaningar på bästa sätt. Lösningen skyddar små och stora företag mot både skadliga program och cyberattacker, men är trots avancerad teknik enkel att implementera och administrera.

– Kaspersky Lab har under årens lopp visat stadig tillväxt både vad gäller marknadsförsäljning och teknisk förmåga, säger Charles Kolodgy, researchchef för säkerhetsprodukter på analysbolaget IDC. Förra årets översyn av företagets klientsäkerhetslösningar signalerade att Kaspersky Lab var redo att konkurrera om avtal av alla storlekar. Med kritiska lösningar som datakryptering, mobilskydd och övergripande hantering av företagens systemsäkerhet visar Kaspersky Lab att man är en kandidat i nästan alla inköpssituationer.

Kaspersky Endpoint Security for Business erbjuds i modulära och skalbara paket anpassade efter företags olika behov och budgetar: Core, Select, Advanced och Kaspersky Total Security for Business.

Nyckelfunktioner:

Skydd och hantering av mobiler: säkra och skydda data, även på anställdas privata smartphones och surfplattor som används i jobbet. Klientskydd för mobila enheter kan fjärrinstalleras genom en centraliserad MDM (Mobile Device Management)-lösning.

Datakryptering: individuella filer, mappar eller hela diskar skyddas med Advanced Encryption Standard (AES) 256-bitars kryptering som säkrar information även om en enhet skulle tappas eller bli stulen. Kaspersky Labs nya krypteringsteknik är transparent för användare och applikationer men gör data oläsbar för obehöriga.

Klientkontroll: kontrollera användandet av applikationer genom policys och dynamisk vitlistning. Administratörer kan även skapa egna policys för flyttbara lagringslösningar, usb-lagringsenheter och skrivare, samt skapa surfpolicys direkt på enheterna för säkert internetanvändande både i företagsnätverket och hemma.

Systemhantering: en rad verktyg för konfigurering, implementering och hantering som förenklar tidskrävande uppgifter som OS-installation, nätverksinventering, systemförsörjning, fjärradministration, nätverksbehörighetskontroll och licenshantering. Funktioner som automatisk skanning efter sårbarheter och patchhantering gör att företaget alltid är uppdaterat och underrättat om kritiska säkerhetshot.

Säkerhetscenter: administrationskonsol för alla delar av lösningens skydd för klienter, filservrar och virtuell infrastruktur.

Skydd mot skadlig kod: branschledande skydd mot skadliga program. Lösningen kombinerar installerade, proaktiva och molnbaserade metoder för bästa resultat.

För mer information om Kaspersky Endpoint Security for Business se här.

Mediekontakt: Bite Communications, 08-402 01 00, kaspersky@bitepr.se