Bankuppgifter i fel händer oroar svenskar på nätet

14 feb 2013

Svenskar använder datornförbankärendennästan lika oftasomföratt mejla.Samtidigt uppger mer än hälften av datoranvändare i en ny undersökning att det största orosmomentet kring internetsäkerheten är att finansiell information ska komma i fel händer vid bankärenden eller e-handel.

Undersökningen är utförd på uppdrag av IT-säkerhetsföretaget Kaspersky Lab och kartlägger konsumenters användning av datorer, mobiler och surfplattor. Resultaten visar att nästan nio av tio svenskar gör bankärenden från datorn, nästan lika ofta som datorn används för att läsa och skicka mejl. Även smarta mobiler används för bankärenden: bland iPhoneanvändare är andelen 42 procent jämfört med 36 procent för användare av övriga modeller.

Nästan fyra av fem svenskar e-handlar från datorn. Motsvarande siffra bland iPadanvändare är 46 procent men endast 32 procent bland användare av övriga surfplattor. Mobilen används inte lika ofta för att handla på nätet – endast 15 procent väljer mobilen för detta.

Förlorade bankuppgifter ett orosmoment

Nästan sju av tio användare sparar sina bankuppgifter på datorn. Lika många uppger att den största informationsförlusten skulle vara att om någon fick tillgång till dessa uppgifter. På andra plats är förlust av lösenord och användaruppgifter (66 procent).

Mer än hälften uppger att det största orosmomentet vad gäller internetsäkerhet är att finansiell information ska komma i fel händer vid bankärenden eller e-handel. Samtidigt uppger en tredjedel av användare att de aldrig oroar sig när de handlar på nätet med sitt kredit- eller bankkort.

– Våra liv kommer fortsätta att digitaliseras i takt med ännu smartare prylar och nya webbtjänster. Men det är viktigt att ha ett kritiskt öga när vi rör oss på nätet och exempelvis inte lämna ut personliga uppgifter på sidor vi inte känner till. Att löpande uppdatera datorn med säkerhetspatchar och att ha ett antivirusprogram installerat är också självklarheter, säger David Jacoby, säkerhetsforskare på Kaspersky Lab.

Davids tips för säkra internetbankärenden och e-handel:

• Installera säkerhetsuppdateringar (s.k. patchar) på din dator så fort de släpps av programleverantören
  • Ha ett antivirusprogram installerat
  • Vid bankärenden, kontrollera webbadressen så att du verkligen är inne på bankens hemsida och inte på en fejkad sida
  • Framför allt – använd sunt förnuft!

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd i november 2012 av undersökningsföretaget O+K. Undersökningen omfattar nästan 2400 konsumenter i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nederländerna och Belgien. Resultaten ovan baseras på svar från de 321 svenska respondenter som deltog i undersökningen.