Så använder du internetbanken säkert

21 maj 2012

Antivirus nyheter

Allt fler människor använder internetbanken för att hantera sin ekonomi. Samtidigt ökar användningen av bankernas mobiltjänster för tillgång till internetbanken. Kombinationen innebär en potentiell risk för cyberbrottslingar. Säkerhetsforskaren David Jacoby ger tips på hur man använder internetbanken säkert.

Siffror från SCB visar att cirka 80 procent av svenskarna gör sina bankärenden på nätet. Störst är användningen bland yngre användare i åldern 25-34 år där 96 procent betalar sina räkningar på nätet. En tredjedel av svenskarna använder dessutom smarttelefonen för att göra bankärenden*.

– Det är en intressant utveckling, men kan också utgöra en farlig kombination. Många betraktar fortfarande inte smarta telefoner som minidatorer, vilket de i praktiken är. En smart telefon ger dig, med några få undantag, tillgång till samma information som en vanlig dator. Cyberkriminella har för länge sedan upptäckt att säkerhetsnivån för de mobila plattformarna är låg på grund av bristande säkerhetsprogram och användarnas okunskap, säger David Jacoby, säkerhetsforskare på IT-säkerhetsföretaget Kaspersky Lab.

David Jacoby ger följande säkerhetstips till internetbanksanvändare:

1. Använd en uppdaterad säkerhetslösning
    Många banktrojaner och skadliga webbplatser blockeras av en antiviruslösning. Se till att du alltid har installerat de senaste uppdateringarna och glöm inte att även smarttelefoner bör skyddas med säkerhetsprogram.
  2. Se upp för sociala medier
    Just nu sker en våg av attacker via sociala medier. Hackade konton används för att lura vänner att tro att avsändaren behöver pengar eller andra tjänster. Var alltid försiktig när du använder sociala medier och se till att du alltid vet identiteten på personer du delar privat information med.
  3. Var uppmärksam kring e-post från din bank
    Banker skickar aldrig e-post till sina kunder när de ber dem om känslig personlig information. Kontakta din bank om du är osäker över avsändares äkthet.
  4. Betrakta din smarta telefon som en dator
    Om du vill sköta bankärenden med hjälp av din smarttelefon är det mycket viktigt att detta sker via en säker internetanslutning och att du aktiverar SSL. SSL är ett protokoll som möjliggör kryptering av känslig information i internetkommunikation. Om du får ett felmeddelande när du försöker logga in på din internetbank kan detta bero på att någon försöker att utfärda ett falskt SSL-certifikat. Kontakta omedelbart din IT-säkerhetsleverantör eller bank om du anar att något står fel till.
  5. Använd sunt förnuft
    Det viktigaste tipset är att använda sunt förnuft. Om du får meddelanden från okända personer med en uppmaning att till exempel öppna en bifogad fil eller klicka på en länk bör du vara försiktig. Om din dator eller smarttelefon blir infekterad har de cyberkriminella redan etablerat en bakdörr till din konfidentiella information.

* Consumer and Convergence Report 2011, KPMG

För mer information kontakta:

Bite Communications, kaspersky@bitepr.se, 08-402 01 00