Vi glemmer mobilen på flyplassen – ikke glem å ta vare på sensitive personopplysninger i julerushet

02 jan 2013

Antivirus - nyheter

I dag har mange nærmest et avhengighetsforhold til duppedittene sine, og både mobiltelefon, nettbrett og bærbar PC er for mange en naturlig og selvsagt sekken del av tilværelsen. De aller fleste har med seg en mobiltelefon når de skal ut og reise, og svært mange har også en bærbar PC eller et nettbrett i vesken eller.

Mobiltelefoner glemmes mest

Dette gjenspeiles også på Gardermoen, hvor dyre smarttelefoner, nettbrett og bærbare PC-er blir glemt i alt styret med å holde orden på både bagasje, avgangstider og billetter.

Det blir gjenglemt en god del elektronisk utstyr her, særlig mobiltelefoner. I gjennomsnitt får vi inn rundt åtte-ni mobiltelefoner om dagen, og ofte kommer det også inn en bærbar PC og et nettbrett eller to. Nå som juleferien er rett rundt hjørnet og det dermed blir høysesong på flyplassen i noen dager regner vi med å få inn enda flere glemte mobile enheter enn vanlig, forteller Håvard Sannesmoen i AB Solutions, som driver hittegodskontoret på Gardermoen i samarbeid med YIT.

Over tre ganger så mange nettbrett glemmes i år

Hittegodskontoret på Gardermoen får inn alt som glemmes på flyplassområdet, i tillegg til det som legges igjen på flytoget, flybussene og flyene. I 2011 ble det gjenglemt nesten 3000 mobiltelefoner på Gardermoen, i tillegg til rundt 70 nettbrett og 130 bærbare PC-er.

Tallene for 2012 ser ut til å bli noenlunde de samme for mobiltelefoner, men det glemmes flere PC-er – og i år har det kommet inn over tre ganger så mange nettbrett som i fjor, sannsynligvis i takt med at stadig flere anskaffer seg nettopp dette.

Sikkerhetskontrollen mest utsatt for forglemmelser

Forglemmelser skjer ofte idet vi haster gjennom sikkerhetskontrollen. Her skal gjerne både jakker, belter og sko av, mens håndbagasje, toalettsaker og elektronisk utstyr skal legges i kasser. Det kan med andre ord fort bli mye å huske å få med seg igjen på den andre siden – ikke minst dersom man allerede er litt stresset eller har dårlig tid.

Det glemmes helt klart mest elektronikk i sikkerhetskontrollen – men det etterlates også mye på cafeer og toaletter når passasjerene plutselig får det travelt med å komme seg til gaten. I tillegg glemmes det også en god del på flytoget og på flyene. Folk er ofte stresset når de skal ut og fly, ikke minst i julen, så i dagene som kommer er det ekstra viktig at de passer på å få med seg alle tingene sine, forteller Håvard Sannesmoen.

Forglemmelser kan gi store konsekvenser

Men det er ikke bare irriterende å glemme en god følgesvenn – det kan også få store konsekvenser. Tallene fra hittegodskontoret sier nødvendigvis ikke noe om hvor mye elektronisk utstyr som plukkes opp av uvedkommende før noen rekker å levere det inn.

Dersom man glemmer et nettbrett eller en telefon på et offentlig sted finnes det alltid en risiko for at sensitive data, som for eksempel innloggingsopplysninger eller kontoinformasjon, kan falle i feil hender og bli misbrukt, sier David Jacoby, som er sikkerhetsanalytiker i Kaspersky Lab.

Dette kan imidlertid unngås hvis man tar noen enkle forholdsregler.

Ha alltid aktivert PIN-kode eller passordbeskyttelse på mobile og bærbare enheter – det gjør det mye vanskeligere for en eventuell tyv å få tak i det som ligger lagret på mobilen eller PC-en. Og sørg for å få sperret abonnementet ditt med én gang du oppdager at mobilen din eller nettbrettet ditt er borte – da unngår du forhåpentligvis å plutselig få en skyhøy telefonregning i posten, sier Jacoby.

Gjenstandene som gjenglemmes på Gardermoen blir gjort tilgjengelige på nettsiden www.missingx.com. Elektronisk utstyr som ikke avhentes i løpet av tre måneder overleveres til politiet, hvor det blir destruert.

For høyoppløste bilder, vennligst klikk her.

Copyright © 1997 - 2014 Kaspersky Lab.

Med enerett. Bransjeledende antivirusbeskyttelse.