Virksomhederne mister værdifulde data

22 mar 2013

En undersøgelse, som TNS Infratest har udført for Kaspersky Lab blandt it-ansvarlige i små og mellemstore virksomheder, viser bl.a., at USB-nøgler er den ting, som oftest forsvinder. Og selvom kontorudstyr som klipsemaskiner og ringbind er med i top tre over hyppigst mistede ting, svarer et alarmerende stort antal virksomheder, at laptops, smartphones og tablets også er med i top tre over de ting, som oftest bliver væk.

På spørgsmålet om hvilken genstand, der hyppigst går tabt, svarer 42 pct. af virksomhederne USB-nøgler. For Danmark isoleret er dette tal en smule lavere, nemlig 37 pct. Samlet set sætter 21 pct. også smartphones på listen over de oftest mistede genstande. Den ”traditionelle” måde at miste data på er fortsat den mest udbredte, og mapper med forretningspapirer ligger således nummer tre på listen med 34 pct. Men det er ofte langt mere kritisk, når medarbejderen mister f.eks. en smartphone, da det gør det muligt for udenforstående at tilgå virksomhedens netværk og få adgang til langt mere data.

“Det er ikke så overraskende, at USB-nøgler topper listen,” siger Martijn van Lom, General Manager Benelux & Nordics hos Kaspersky Lab. “De er små, vi bruger dem hver eneste dag, og så er de så billige, at vi ikke værdsætter dem på samme måde som de andre enheder, vi tager med os. Det mere overraskende er det store antal smartphones og notebooks, som bliver nævnt i undersøgelsen. Det viser, at den type enheder er blevet noget, vi tager så meget for givet, at vi ikke passer godt nok på de data, de indeholder.”

Notebooks og laptops bliver nævnt i top tre af 14 pct. af de adspurgte, mens 9 pct. angiver tablets. “Med et stigende antal meget målrettede, såkaldte ‘spear-fishing’-angreb bliver det mere og mere afgørende at holde øje med alle de data, som kan hjælpe kriminelle til at udvikle profiler på virksomhedens ansatte,” fortsætter Martijn van Lom. “Selv tilsyneladende ubetydelige informationer på en USB-nøgle kan hjælpe kriminelle til at skræddersy deres angreb på et udvalgt offer.”

Virksomheder gør klogt i at implementere effektive målsætninger for kryptering af data på alle enheder, som forlader virksomhedens ejendom. USB-nøgler bliver ofte overset, selvom de kan indeholde værdifuld information. Moderne it-sikkerhedsløsninger som bl.a. Kaspersky Endpoint Security til virksomheder gør det let at styre alle typer mobile enheder inklusive automatisk kryptering og fjernstyret datasletning.

*Undersøgelsen blev udført af TNS Infratest for Kaspersky Lab i januar 2013. I alt deltog 1.762 it-beslutningstagere fra virksomheder med 10-500 ansatte.