Festivaltyve vil stjæle din smartphone

28 jun 2013

Når 100.000 festivalgæster i denne uge skyder årets Roskildefestival i gang, vil hovedparten af dem være bevæbnet med en smartphone. Men festivalen tiltrækker også tyvebander, og trods stor bevågenhed fra politiet risikerer en del at få den stjålet – og misbrugt.

Mere end 60 pct. af danskerne har i dag en smartphone, og de færreste af os hverken kan eller vil undvære den – heller ikke når vi tager på festival. Her skal vi bruge den til at fotografere, opdatere Facebook og finde vennerne i folkemængden. Men den smarte telefon er let omsættelig på det sorte marked og derfor et eftertragtet bytte blandt tyveknægte.

Under sidste års Roskildefestival modtag Midt- og Vestsjællands Politi i alt 683 anmeldelser om tyveri, herunder mange smartphones. Forsikringsselskaberne, bl.a. Top Danmark, bekræfter desuden, at antallet af stjålne smartphones generelt vokser kraftigt år for år – især blandt unge.
Henover sommeren besøger tusindvis af musikglade danskere landets mange festivaler. Og de mange mennesker samlet på ét sted virker som en magnet på kriminelle og organiserede tyvebander.

Roskildefestivalen, der åbner i weekenden, er ingen undtagelse, og hos politiet er man opmærksom på problemet:
”Vi laver en del målrettede indsatser under festivalen, også mod både lommetyverier og tyverier fra teltene. Det er vores indtryk, at en del af de tyverier af smartphones, der sker i Danmmark er organiserede, og det mener vi også er gældende for en del af de tyverier, der sker på festivalen”, siger Simon Schwaner fra Midt- og Vestsjællands politi.

Risiko for misbrug

Det er ikke bare ærgerligt at miste en kostbar smartphone. Det indebærer også en risiko for misbrug.
”Falder din smartphone i hænderne på kriminelle, er der altid en risiko for, at følsomme data såsom login-eller kontooplysninger bliver misbrugt”, forklarer David Jacoby, der er sikkerhedsekspert hos it-sikkerhedsvirksomheden Kaspersky Lab.

”Det kan dog undgås ved at tage nogle simple forholdsregler, allerede inden man tager af sted på festival: Sørg f.eks. for at beskytte din smartphone med en kode, så uvedkommende ikke kan få adgang til den. Du kan også hente en sikkerheds-app, der giver dig mulighed for at låse, finde og slette din telefon – også selvom SIM-kortet er blevet udskiftet. Under alle omstændigheder skal du huske at lukke dit mobilnummer ned, hvis telefonen bliver stjålet – så risikerer du ikke at sidde tilbage med en kæmpe mobilregning, som andre har ringet og surfet for”, slutter David Jacoby.