Sådan sikrer du dig mod it-kriminalitet, når du bruger netbank

18 maj 2012

Antivirus nyheder

København, 18. maj 2012 – Flere og flere danskere bruger netbank til at få styr på deres pengesager – og flere danskere bruger bankernes mobilløsninger til at tilgå deres netbank. Den kombination er en potentiel lækkerbisken for cyberkriminelle på jagt efter nemme penge, advarer it-sikkerhedsvirksomheden Kaspersky Lab og kommer med gode råd til at undgå sikkerhedsangreb, når du bruger netbank.

Tal fra Danmarks Statistik har senest vist, at ca. 75 pct. af danskerne mellem 16 og 74 år bruger netbank, når de går på internettet. Især unge har taget netbank til sig med en stigning blandt de 16-19 årige fra 50 pct. i 2010 til 65 pct. i 2011.

Med udbredelsen af smartphones er det samtidig blevet populært at tilgå sin netbank via mobile enheder. For nylig kunne it-mediet Computerworld fortælle, at Danmarks tre største banker Danske Bank, Nordea og Jyske Bank samstemmende beretter, at ca. hver femte af deres internettransaktioner foregår via en smartphone.

“Som tallene viser, bruger flere og flere danskere netbank. Og flere og flere af disse brugere er tilsyneladende også begyndt at tilgå netbank via deres smartphones. Det er en interessant udvikling, men også en potentielt farlig cocktail. Det hænger sammen med, at der efter vores opfattelse stadig er for mange, der ikke betragter deres mobiltelefon som den minicomputer, den reelt er. Med en smartphone kan du med få undtagelser tilgå de samme data, som du kan fra en computer. De cyberkriminelle har for længst opdaget, at sikkerhedsniveauet på de mobile platforme er lavere pga. manglende sikkerhedssoftware og et anderledes tankesæt, og det udnytter de på groveste vis, hvis de får muligheden for det,” siger analytiker David Jacoby fra it-sikkerhedsvirksomheden Kaspersky Lab og kommer med fem gode råd til både traditionelle og mobile netbank-brugere.

5 gode netbank-råd

1. Med en opdateret sikkerhedsløsning kommer man langt

Mange bank-trojanere og ondsindede websites kan blokeres med en antivirusløsning. Sørg for, at din sikkerhedsløsning beskytter mod ondsindede websites, mistænkelig phishing-adfærd og selvfølgelig ondsindet kode – og sørg altid for, at du har installeret de seneste opdateringer. Glem ikke, at din smartphone også bør beskyttes med sikkerhedssoftware.

2. Vær varsom på de sociale medier

Lige nu ser vi en ny bølge af angreb stammende fra de sociale medier. Hackede brugerkonti bliver brugt til at snyde venner og bekendte til at tro, at brugeren har brug for penge eller andre tjenester. Det kan bl.a. resultere i, at intetanende brugere deler bankoplysninger med en fremmed over nettet eller overfører penge til en konto. Vær altid på vagt på de sociale medier og vær sikker på, at du kender identiteten på den, du videregiver eller deler fortrolige oplysninger med.

3. Vær opmærksom på falske e-mails med din bank som afsender

Banker sender ikke e-mails til deres kunder, hvor de beder dem om at opgive personfølsomme oplysninger. Kontakt din bank, hvis du kommer i tvivl omkring ægtheden af en henvendelse og få bekræftet, at kontakten er reel.

4. Betragt din smartphone som en computer

Hvis du ønsker at foretage transaktioner fra din smartphone, er det meget vigtigt, at det sker via en sikker internetforbindelse, og at du aktiverer SSL. SSL er en protokol, der muliggør kryptering af følsomme oplysninger i forbindelse med kommunikation på internettet. Hvis du modtager en fejlbesked, mens du forsøger at logge på netbank, kan det være en indikator på, at nogen prøver at udstede et falsk SSL-certifikat. Kontakt derfor straks din it-sikkerhedsproducent eller din bank og bed om hjælp og rådgivning.

5. Husk at internettet er befolket med it-kriminelle

Det vigtigste råd af alle er, at du skal bruge din sunde fornuft, når du generelt færdes på nettet. Angreb specifikt rettet mod netbank-brugere kan være svære at opdage. Men hvis du modtager beskeder fra ukendte personer med en opfordring om eksempelvis at åbne en vedhæftning i en mail eller klikke på et link, bør du være på vagt. For hvis først din computer eller telefon er inficeret, har de cyberkriminelle allerede etableret en bagdør ind til dine personfølsomme og fortrolige oplysninger.

Kaspersky Lab Newsroom

Kaspersky Lab har lanceret et nyt online site til journalister i hele Europa, Kaspersky Lab Newsroom Europa (http://newsroom.kaspersky.eu/dk).Sitet er skabt for at gøre det nemt for journalister at finde informationer om Kaspersky. På sitet finder du alt fra produkt- og virksomhedsoplysninger, fakta og tal, billeder, videoer og lydfiler samt informationer til de lokale PR-kontakter.

Om Kaspersky Lab

Kaspersky Lab er blandt verdens førende inden for beskyttelse mod it-sikkerhedstrusler såsom vira, spyware, crimeware, hacking, phishing og spam. Kaspersky Labs produkter leverer overlegen beskyttelse qua høj sporingsrate samt markedets hurtigste responstid på it-angreb for slutbrugere, SMV’ere, store virksomheder og mobile enheder. Kaspersky Labs teknologi bliver også brugt verden over af førende it-sikkerhedsleverandører i forskellige produkter og services.

Læs mere om Kaspersky Lab på www.kaspersky.com og www.kaspersky.dk. For de seneste nyheder om antivirus, anti-spyware, anti-spam og andre spørgsmål og trends inden for it-sikkerhed, besøg www.viruslist.com.

For mere information om Kaspersky Lab, kontakt:

Jakob Damgaard Lund
PR-konsulent for Kaspersky Lab
Discus Communications
Telefon: (+45) 33 38 43 07
E-mail: j.lund@discus-communications.dk

Copyright © 1997 - 2014 Kaspersky Lab.

Alle rettigheder forbeholdes. Branchens førende antivirussoftware.