Pas på de falske Ronaldo’er

07 jun 2012

Antivirus nyheder

København, 7. juni 2012 – Kaspersky Lab advarer mod falske og potentielt skadelige spillerprofiler på Twitter forud for EM-slutrunden. It-sikkerhedseksperten fortæller dig her, hvordan du kan genkende en ægte Twitter-Ronaldo.

Når EM-slutrunden sparkes i gang i morgen, kan millioner af fans verden over holde sig orienteret på spillernes Twitter-profiler og følge idolernes egne opdateringer. Men som Kaspersky Lab advarer forud slutrunden, skal man være på vagt over for uofficielle spillerprofiler på Twitter, fordi de kan inficere både computere og smartphones med malware.

“Hovedreglen er, at de cyberkriminelle kobler sig på populære trends og begivenheder – som eksempelvis det forestående EM i fodbold – og udnytter muligheden til at begå kriminalitet. Her har vi tidligere set eksempler på falske spillerprofiler på Twitter, som ender med at inficere brugernes computere med skadeligt indhold og eksempelvis aflure kreditkortinformationer. Derfor opfordrer vi som altid brugerne til at være varsomme, når de færdes på nettet,” fortæller David Jacoby, Senior Security Researcher fra Kaspersky Lab, som kommer med et par gode råd til, hvordan man hurtigt kan spotte en uofficiel spillerprofil på Twitter.

En godkendt og officiel Twitter-profil vil have et hvidt flueben på en blå baggrund ved siden af brugerprofilen. Som det eksempelvis er tilfældet med superstjernen Cristiano Ronaldo fra Portugal (https://twitter.com/cristiano).

Se også grundigt på brugernavn og billede: De store stjerner bruger altid professionelle billeder og mundrette navne. Eksempelvis er en profil som "Ronaldo0001" ikke Cristiano Ronaldos officielle Twitter-profil.

Kaspersky Lab understreger dog, at fans godt kan oprette spillerprofiler på Twitter, uden at de indeholder skadelig kode.

Test af Kaspersky Labs sikkerhedsprodukter:

Hvis du har lyst til at teste et sikkerhedsprodukt fra Kaspersky Lab, kontakt venligst Jakob Damgaard Lund på j.lund@discus-communications.dk eller 33 38 43 07.

Kaspersky Lab Newsroom

Kaspersky Lab har lanceret et nyt online site til journalister i hele Europa, Kaspersky Lab Newsroom Europa (http://newsroom.kaspersky.eu/dk).Sitet er skabt for at gøre det nemt for journalister at finde informationer om Kaspersky. På sitet finder du alt fra produkt- og virksomhedsoplysninger, fakta og tal, billeder, videoer og lydfiler samt informationer til de lokale PR-kontakter.

Om Kaspersky Lab

Kaspersky Lab er blandt verdens førende inden for beskyttelse mod it-sikkerhedstrusler såsom vira, spyware, crimeware, hacking, phishing og spam. Kaspersky Labs produkter leverer overlegen beskyttelse qua høj sporingsrate samt markedets hurtigste responstid på it-angreb for slutbrugere, SMV’ere, store virksomheder og mobile enheder. Kaspersky Labs teknologi bliver også brugt verden over af førende it-sikkerhedsleverandører i forskellige produkter og services.

Læs mere om Kaspersky Lab på www.kaspersky.com og www.kaspersky.dk. For de seneste nyheder om antivirus, anti-spyware, anti-spam og andre spørgsmål og trends inden for it-sikkerhed, besøg www.viruslist.com.

For mere information om Kaspersky Lab, kontakt:

Jakob Damgaard Lund
PR-konsulent for Kaspersky Lab