Kaspersky Lab advarer mod Twitter-trusler

12 jan 2011

Antivirus nyheder

Kaspersky Lab advarer i sin seneste rapport om sikkerhedsangreb rettet mod den populære Twitter-tjeneste. Twitters krav til forkortede links har givet cyberkriminelle mulighed for at maskere skadeligt indhold.

I Kaspersky Labs december-sikkerhedsundersøgelse rapporterer man, at udnyttelsen af svagheder i legitim software stadig er den mest benyttede metode for de cyberkriminelle. Kaspersky Lab registrerede blandt andet forsøg på at inficere brugerne af det populære social networking site Twitter ved at skjule ondsindet indhold bag forkortede links.

“Sociale medier – heriblandt Twitter – er et stort og voksende område i den digitale livsstilskultur. Og som altid, når det gælder cyberkriminalitet, følger bagmændene lige i hælene på de populære internettrends. Denne gang benytter de Twitter og forkortelsen af links til at camouflere deres tricks. Vi kan derfor kun opfordre brugerne til at være meget påpasselige med at følge links og henvisninger på websites af denne art,” udtaler Patrick Mylund, sikkerhedsekspert fra Kaspersky Lab.

Mange brugere af Twitter benytter internettjenester såsom bit.ly og alturl.com til at forkorte internetadresser, da der er en grænse for, hvor meget man kan skrive i sine såkaldte tweets på Twitter. Disse links gør det svært for brugerne at vide, hvor de bliver sendt hen, før de trykker på dem, og dermed kan de ende på websites inficeret med skadeligt indhold.

Øvrige hovedpunkter fra Kaspersky Labs decemberrapport:

• Repræsentanter fra ”Trojan-Downloader.Java.OpenConnection”-familien er stadig ekstremt aktive. To typer har fundet vej til top 20-listen over skadelige programmer i december måned og indtog henholdsvis en 2. og 7. plads.
  • Førstepladsen på listen over webbaserede trusler er adware-programmet ”AdWare.Win32.Hotbar.dh”, som slutter langt foran sin nærmeste konkurrent. Dette program installerer sig selv via et legitimt program for så bagefter at irritere brugeren med påtrængende reklamer.
  • For første gang nogensinde har en skadelig PDF-fil, der benytter Adobe XML-format, formået at komme ind på Top 20-listen. Når en bruger åbner filen Exploit.Win32.Pidief.ddl, sørger et script for at downloade og køre et andet skadeligt program fra internettet. Exploit.Win32.Pidief.ddl indtog listens 11. plads.

Mere detaljeret information vedrørende Kaspersky Labs december 2010-rapport kan findes på www.securelist.com.

Øvrige spørgsmål eller kommentarer til rapporten kan rettes til Kasperskys sikkerhedseksperter.

Test af Kaspersky Labs sikkerhedsprodukter:

Hvis du som journalist har lyst til at teste et sikkerhedsprodukt fra Kaspersky Lab, kontakt venligst Stine Michaelsen på s.michaelsen@discus-communications.dk eller 33 38 43 09.

Om Kaspersky Lab

Kaspersky Lab er blandt verdens førende inden for beskyttelse mod it-sikkerhedstrusler såsom vira, spyware, crimeware, hacking, phishing og spam. Kaspersky Labs produkter leverer overlegen beskyttelse qua høj sporingsrate samt markedets hurtigste responstid på it-angreb for slutbrugere, SMV’ere, store virksomheder og mobile enheder. Kaspersky Labs teknologi bliver også brugt verden over af førende it-sikkerhedsleverandører i forskellige produkter og services.

Læs mere om Kaspersky Lab på www.kaspersky.com og www.kaspersky.dk. For de seneste nyheder om antivirus, anti-spyware, anti-spam og andre spørgsmål og trends inden for it-sikkerhed, besøg www.viruslist.com

.

For mere information om Kaspersky Lab, kontakt:

Jakob Damgaard Lund
Kommunikationsrådgiver for Kaspersky Lab
Discus Communications
E-mail: j.lund@discus-communications.dk

Denne pressemeddelelse er udsendt på vegne af Kaspersky Lab af Discus Communications