Fem tips om sikker netshopping til Mors dag

06 maj 2011

Antivirus nyheder

Mors dag er dagen, hvor mange danskere anerkender deres mødres hårde arbejde med en buket blomster eller chokolade bestilt over nettet. Men pas på! Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, at it-kriminelle udnytter enhver dansk højtid til at stjæle kreditkortoplysninger og sprede virus. It-sikkerhedsfirmaet Kaspersky Lab giver her fem gode råd til, hvordan du sikrer dig og din computer bedst muligt, når du handler på nettet.

Tip 1: Hold løbende din computer opdateret

Sørg for altid at holde din computer opdateret med de seneste softwareopdateringer. Det vil sige opdateringer til alt fra firewalls og antivirusprogrammer til dit operativsystem.

Tip 2: Pas på tilbuddene – ikke alle tilbud er lige gode

Onlineshopping er en fin måde at gøre en god handel og internettet er fyldt med gode tilbud. Men vogt dig for fupmagere! It-kriminelle anvender oftest overordentligt gode tilbud for at lokke dig ind på deres sider og købe falske varer. For det første kan du være sikker på, at dine bankoplysninger kommer i de forkerte hænder. Og for det andet kan du roligt regne med, at du aldrig får de varer, du tror, du lige har bestilt.

Tip 3: Vær opmærksom på falske hjemmesider

It-kriminelle kopiere oftest udseendet på udbredte og velkendte internetsider, for ikke at vække mistanke hos forbrugerne. Måden at du kan tjekke om en hjemmeside er ”sand” eller ”falsk” er ved at kigge efter i adresselinjen på din browser. ”En sand webshop lader dig indtaste dine data via en sikker og krypteret forbindelse – her kan du kigge efter ”https” i starten af adresselinjen”, siger Patrick Mylund.

Tip 4: Brug stærke adgangskoder

Et mere generelt tip til at sikre dine data – hvad enten det er i forbindelse med et varekøb på nettet eller adgang til din Facebook-profil – er, at have stærke adgangskoder. ”123456” eller navnet på familiemedlemmer eller kæledyr, er blandt de letteste koder at bryde. Mange it-kriminelle bruger såkaldte ”ordbogs-programmer”, der forsøger med alle kendte ord – helt automatisk. Derfor anbefaler Kaspersky Lab at dine koder bør være på minimum 8 tegn, indeholdende både store og små bogstaver, samt tal eller specielle tegn. Ligeledes bør man undgå ord, der findes i ordbøger.

Tip 5: Brug et specifikt kreditkort til handel på nettet

Hvis du virkelig vil sikre, at din bankopsparing ikke ender i de forkerte hænder, bør du oprette en konto, du kun bruger til handel på nettet. Denne konto kan enten have en lav kredit, eller også kan du sætte det beløb ind på kortet, som du forventer at shoppe for. På den måde minimerer du tabet, hvis it-kriminelle skulle få fat i dine kortoplysninger.

Om Kaspersky Lab

Kaspersky Lab er blandt verdens førende inden for beskyttelse mod it-sikkerhedstrusler såsom vira, spyware, malware, hacking, phishing og spam. Kaspersky Labs produkter leverer overlegen beskyttelse qua høj sporingsrate samt markedets hurtigste responstid på it-angreb for slutbrugere, SMV’ere, store virksomheder og mobile enheder. Kaspersky Labs teknologi bliver også brugt verden over af førende it-sikkerhedsleverandører i forskellige produkter og services. Læs mere om Kaspersky Lab på www.kaspersky.com og www.kaspersky.dk. For de seneste nyheder om antivirus, anti-spyware, anti-spam og andre spørgsmål og trends inden for it-sikkerhed, besøg www.securelist.com.

For mere information om Kaspersky Lab, kontakt:

Toke Mølgaard
Kommunikationsrådgiver for Kaspersky Lab
Discus Communications
E-mail: t.molgaard@discus-communications.dk

Denne pressemeddelelse er udsendt på vegne af Kaspersky Lab af Discus Communications.

Copyright © 1997 - 2014 Kaspersky Lab.

Alle rettigheder forbeholdes. Branchens førende antivirussoftware.