Julehilsener fra it-helvede

22 dec

Antivirus nyheder

De fleste føler sig sikkert lidt varmere om hjertet, når de modtager en julehilsen fra venner eller familie op til den store højtid. I dag har elektroniske julekort i stigende grad afløst de fysiske, men de kan desværre ofte gemme på mere end bare ønsket om en glædelig jul og et godt nytår. It-sikkerhedseksperten Kaspersky kommer med ti gode råd til en it-glædelig jul.

Det er efterhånden ligeså sikkert som andestegen og mandelgaven juleaften: Op til den 24. december bugner indbakken, Facebook-profilen og smartphonen af elektroniske julekort fra venner, familie og kolleger, som vil ønske glædelig jul og godt nytår. Eller sådan ser det umiddelbart ud.

For blandt de mange personlige hilsener gemmer der sig også hilsener fra udspekulerede cyberkriminelle, som udsender tusindvis af beskeder med dansende julemænd og syngende rensdyr. Målet er at inficere brugernes computer med skadelige programmer, så de efterfølgende kan aflure personlige oplysninger eller lade computeren indgå i et større netværk af inficerede computere – et såkaldt botnet – med det formål eksempelvis at rundsende spam.

“De fleste brugere vil instinktivt føle en trang til eksempelvis at åbne den julehilsen, som den sjove onkel i familien sender over e-mailen eller via Facebook. Det er helt naturligt. Men vi opfordrer til, at man er meget kritisk over for elektroniske julehilsener, fordi den sjove onkel ufrivilligt kan stå som afsender af en julehilsen med inficeret indhold. Og i så fald er det slet ikke onklen, der har trykket ‘send’, men en mailrobot,” udtaler Patrick Mylund, it-sikkerhedsekspert fra Kaspersky Lab.

To fremgangsmåder

De cyberkriminelle bruger særligt to fremgangsmåder, når de forsøger at udnytte den gode julestemning til at udsende malware.

Den første metode er at vedhæfte en fil til den elektroniske julehilsen. Når brugeren klikker på vedhæftningen, installeres der automatisk et skadeligt program på computeren.

Den anden foretrukne metode er e-mails eller instant messages, der opfordrer modtageren til at klikke på et link i teksten. Den hjemmeside, brugeren efterfølgende klikker sig ind på, er fyldt med malware, som vil forsøge at udnytte evt. sårbarheder i operativsystemet eller browseren.

Glædelig it-sikker jul

Kaspersky opstiller her følgende 10 generelle it-sikkerhedsråd og ønsker alle en glædelig jul:

1. Installér sikkerhedssoftware på din computer og hold det opdateret
  2. Sørg for, at styresystem og software er opdateret;
  3. Tag jævnligt back-up af dine data på en cd, dvd eller ekstern lagringsenhed;
  4. Svar ikke på e-mails, hvis du ikke kender afsenderen;
  5. Åbn ikke vedhæftninger, hvis du ikke kender afsenderen;
  6. Klik ikke på links i e-mails eller instant messages. Skriv i stedet adressen direkte ind i browseren;
  7. Udlevér ikke personlig information som svar på en e-mail – også selvom afsenderen umiddelbart ser troværdig ud;
  8. Handl kun på sikre hjemmesider, der er krypteret. Se efter, om URL-adressen begynder med ‘https://’ og ikke ‘http://’ (‘s’et står for ‘secure’), og om der er et gyldent hængelås-symbol i nederste højre hjørne af browseren;
  9. Brug forskellige passwords til hver hjemmeside og service, du bruger. Og lad være med at bruge for nemme passwords såsom dit kæledyrs navn eller din fødselsdato. Kombiner store og små bogstaver, tal og tegn i dit password og lad være med at fortæl nogen om dine passwords;
  10. Sørg for at holde børn sikre på nettet og installer forældrekontrol-software, så uønsket indhold blokeres.

Test af Kaspersky Labs sikkerhedsprodukter:

Hvis du som journalist har lyst til at teste et sikkerhedsprodukt fra Kaspersky Lab, kontakt venligst Jakob Damgaard Lundj.lund@discus-communications.dk eller 33 38 43 07.

Om Kaspersky Lab

Kaspersky Lab er blandt verdens førende inden for beskyttelse mod it-sikkerhedstrusler såsom vira, spyware, malware, hacking, phishing og spam. Kaspersky Labs produkter leverer overlegen beskyttelse qua høj sporingsrate samt markedets hurtigste responstid på it-angreb for slutbrugere, SMV’ere, store virksomheder og mobile enheder. Kaspersky Labs teknologi bliver også brugt verden over af førende it-sikkerhedsleverandører i forskellige produkter og services.

Læs mere om Kaspersky Lab på www.kaspersky.com og www.kaspersky.dk. For de seneste nyheder om antivirus, anti-spyware, anti-spam og andre spørgsmål og trends inden for it-sikkerhed, besøg www.securelist.com.

For mere information om Kaspersky Lab, kontakt:

Jakob Damgaard Lund
Kommunikationsrådgiver for Kaspersky Lab
Discus Communications
E-mail: j.lund@discus-communications.dk

Denne pressemeddelelse er udsendt på vegne af Kaspersky Lab af Discus Communications